UU en UF: een wereld van verschil - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Roos Marinissen - WaarBenJij.nu UU en UF: een wereld van verschil - Reisverslag uit Gainesville, Verenigde Staten van Roos Marinissen - WaarBenJij.nu

UU en UF: een wereld van verschil

Blijf op de hoogte en volg Roos

19 Februari 2015 | Verenigde Staten, Gainesville

Door mijn geliefde studievereniging Perikles ben ik gevraagd een blog te schrijven voor het buitenlandplatform. Toen ik ruim 1,5 jaar geleden alweer bij Marlijn (de studie-adviseur) zat, kon ze niemand in de database vinden van de USBO die een semester aan de University of Florida heeft gestudeerd, maar ik begrijp eigenlijk niet waarom! Ik zal als pionier hier een indruk proberen te geven van wat studeren en leven hier inhoudt.

UF is de achtste grootste publieke universiteit van de States en is gevestigd in Gainesville. Gainesville is geen grote stad, maar een echte college town, wat zijn voor- en nadelen heeft.
De community cultuur is heel erg groot hier. Waar in Utrecht je af en toe sporadisch iemand in een ‘Utrecht University’ trui rond ziet lopen, lijkt het een sport hier met zoveel mogelijk ‘Gator’logo’s rond te lopen. De alligator is het symbool van de universiteit en tevens de mascotte van de sportteams hier. Iedereen hier is megatrots een ‘Gator’ te zijn, en alles hier wordt zoveel mogelijk aan alligators gerefereerd. Zo heten de nachtbussen hier ‘Latorgators’, heet de Universiteitsraad hier de ‘Swampparty’ en bestaat er de echte Gatorklap, waarbij je met je rechterhand boven je linkerhand een alligatorbek nadoet. De sportcultuur hier is erg groot, studenten kunnen gratis naar de gym en de wedstrijden hier zijn drukbezocht. Dit seizoen is basketbalseizoen en ik heb deze week de eerste wedstrijd bezocht. De gators wonnen en het voelde lang niet zo euforisch als de 5-1 van Nederland tegen Spanje afgelopen WK, maar toch voel je je verbonden met de universiteit op dit soort momenten.
En hier in Amerika natuurlijk geen sports games zonder cheerleaders. Grappig genoeg ontdekte ik dat de aanvoerster van de cheerleaders in mijn case study groepje bij één van de vakken zit. Tijdens college ziet ze eruit als de girl next door zonder make-up, met bril en in een Floridasweater, maar 30 lagen make-up verder, een opgeplakte smile en wat kledinglagen minder staat daar opeens de head of cheerleading!

De vakken die ik volg zijn uiteenlopend, maar hebben allemaal wel iets met B&O te maken. Ik doe ‘Environmental Ethics & Politics, Public Health Management, Critical Thinking in Health Care en Policy during War and Peace. De colleges die ik volg zijn alleen werkgroepvormen en behoorlijk schools wat betreft aanwezigheidsplicht en veel leeswerk. Actieve participatie in klas vormt in bijna elk vak een behoorlijk deel van je cijfer. In al mijn vakken ben ik de enige internationale student, en dit wordt over het algemeen erg positief ontvangen. “So you came here all by yourself? So cool!” en dan even later: "But do you have friends here now?"

Gelukkig heb ik na ruim 1,5 maand hier een sociaal leven opgebouwd en inderdaad vrienden. Mijn vriendenkring hier is een West-Europese invasie van Fransen, Duitsers, Polen, Finnen een enkele Turk en studenten afkomstig uit het zeer exotische Utrecht (wel hier pas ontmoet!) Op één of andere manier zit je daarmee toch het meest op één lijn. Uren kunnen we praten over het eten hier (vooral hoe erg we goed brood missen), het gebrek aan mooie oude binnensteden en het gebrek aan goed openbaar vervoer. Maar wat schept er beter een band dan samen af en toe lekker klagen? De enige Amerikanen met wie ik hier omga zijn m’n Amerikaanse huisgenoten, de studenten met wie ik assignments moet doen en m’n officiele Amerikaanse Navigator. De Navigators is het internationale Perikles hier. Voorafgaand aan het semester kun je je opgeven voor een buddysysteem dat een Amerikaanse student aan je koppelt om je wegwijs te maken in het leven hier. Mijn buddy is toevallig penningmeester van de Navigatorboard (een beetje de Thimo dus) en dit kan voordelen hebben. Waar ik de integriteit van Peri altijd enorm bewonder, is het hier vrij corrupt. Zo wilde mijn Navigator een plekje voor me reserveren in een enorm populaire activiteit dat binnen 3 minuten volzat. Vriendjespolitiek alom. Heel anders dan de weekendje weg-procedure van de WWC vorig jaar..

Als internationale student hier mag je geen baantje hebben, wat het leven hier behoorlijk prijzig maakt. Bovendien maak ik elk weekend trips en doe ik veel leuke dingen (tijdens het schrijven van deze blog ben ik m’n tas aan het inpakken voor een lang weekend New Orleans, heeel veel zin in)! Eén van mijn beste vrienden hier heeft wel een baantje en werkt als leraar ‘Dutch’ op de uni. Zijn klas van zeven leerlingen bestaat voornamelijk uit studenten die ergens Nederlandse roots hebben, zo heeft er iemand grootouders in Hilversum, waar ik vandaan kom. Weer een teken van hoe klein deze wereld is. Ik help soms mee in de lessen, bijvoorbeeld wanneer er presentaties of mondelingen gegeven worden. Erg leuk om te zien hoe anderen je eigen moedertaal leren.

Nog één weekje college voordat het springbreak is! Florida staat bekend als de springbreak staat, en uit alle andere staten van de VS komen studenten hier springbreak vieren! En wat doen de verwende studenten uit Florida? Die zoeken het buiten de deur. Veel internationals gaan naar het beroemde en beruchte Cancun, Mexico, maar ik zoek het iets dichterbij en ga de ultieme Amerikaanse manier van vakantie vieren beleven: een cruise. Bestemming is de Bahama’s dus daar hoop ik toch echt een kleurtje op te doen. Maar voordat ik met cocktail en ligbed aan het strand lig, eerst een weekend in de stad van het leven-na-orkaan-Katrina en de jazz, en nog een weekje buffelen en midterm tentamens maken.

Mochten er Periklessers meer willen weten of twijfelen of ze zelf een buitenlandervaring willen opdoen? Je kan me altijd een mailtje sturen! roosmarinissen@hotmail.com

Florida Feitjes:
- Florida heeft meer koeien dan Texas
- In januari is hier gay marriage ingevoerd, maar de anti-abortus borden langs de randen van de weg zijn ontelbaar
- De kroegen hier sluiten om 2 uur, wat uitgaan op een doordeweekse avond een stuk makkelijker zou moeten maken, ware het niet dat..
- Heel veel barren hier een ladies night kennen, waar je tot na middernacht als vrouw gratis mixdrankjes kan drinken. Gek genoeg werkt dit concept hier wel, ik ben op ladies night toch nog verdacht veel dollars kwijt
- De Starbucksen hier op campus zijn 24/7 geopend, maar koffie-automaten hier bestaan niet, laat staan de good old gratis Perikoffie natuurlijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roos

Ik studeer het Spring Semester aan de University of Florida, Gainesville.

Actief sinds 31 Dec. 2014
Verslag gelezen: 529
Totaal aantal bezoekers 18046

Voorgaande reizen:

02 December 2014 - 31 Mei 2015

Study at UF

Landen bezocht: